Na pewno zastanawialiście się kiedyś co wpływa na pozycjonowanie. Otóż Google wykorzystuje blisko ćwierć tysiąca czynników rankingowych przy ustalaniu pozycji strony w SERPach (Search Engine Result Page, czyli wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe), ale nie są one ujawniane. Dodatkowo każdego roku Google wprowadza ponad 500 uaktualnień w algorytmie wyszukiwania. 
Poniżej przedstawiamy to co wpływa na pozycjonowanie. Niektóre czynniki zostały oficjalnie potwierdzone przez Google, a niektóre są naszymi SEO spekulacjami. Na pewno wszystkie odpowiednio wykorzystane wspomogą pozycjonowanie strony internetowej. Czynniki rankingowe Google można podzielić na kilka kategorii. W tym artykule przedstawimy te dotyczące bezpośrednio strony internetowej.

Co wpływa na pozycjonowanie?

Czynniki rankingowe Google związane z domeną

1. Słowo kluczowe w nazwie domeny

Słowo kluczowe w domenie działa jako sygnał trafności, ponieważ trudno znaleźć bardziej zadeklarowaną stronę np. o kotach niż posiadającą oznaczenie w domenie „koty.cos”. Duże znaczenie mają również domeny dokładnie dopasowane (Exact Match Domain) czyli np. wyrablasowwarszawa.pl ale tylko pod warunkiem, że posiadają wartościową treść.

exact mach domain

2. Miejsce słowa kluczowego w domenie

Specjaliści MOZ dowiedli, że domeny, które zaczynają się od danego słowa mają przewagę nad stronami, które albo nie mają go albo mają w dalszej części domeny.

3. Rozszerzenie TLD domeny

Posiadanie kodu kraju w rozszerzeniu domeny najwyższego poziomu (np. .pl, .co.uk, .de) poprawia pozycję strony internetowej dla danego kraju, ale ogranicza dla pozostałych krajów.

4. Wiek domeny

Domeny wieloletnie pozycjonują się dużo lepiej niż domeny ” świeże ”, choć Matt Cutts, szef antyspamowego zespołu Google, deklaruje że:

„Różnica między domeną mającą sześć miesięcy oraz jednoroczną nie jest wcale tak bardzo duża”.

Czyli Google bierze wiek domeny pod uwagę ale nie jest on czynnikiem najważniejszym.

 

5. Długość rejestracji domeny.

„Wieloletnie domeny są często opłacane na kilka lat z góry w odróżnieniu od przejściowych, które rzadko są wykorzystywane przez ponad rok. Dlatego odległą datę wygaśnięcia domeny, można stosować jako czynnik w prognozowaniu ważności domeny”.

6. Historia domeny

Strona internetowa po zmianie właściciela (we whois) ma „resetowaną” historię witryny. To zabezpiecza wiarygodność witryny w przypadku zakupu używanej witryny.

7. Właściciel domeny we WHOIS

Jeśli Google zidentyfikuje użytkownika jako spamera to inne strony należące do tego właściciela będą z automatu sprawdzane.

8. Deklaracja własności WHOIS

Ukrywanie tożsamości WHOIS może być oznaką, że właściciel ma coś do ukrycia”.

9. Autorytet domeny

Zakłada się, że na domenie o wysokim autorytecie będą publikowane wartościowsze treści a tym samym wyżej pozycjonowane niż na domenach o niskim autorytecie.

Czynniki rankingowe Google na poziomie strony

10. Kolejność słów kluczowych

Należy dokładne dopasować kolejność słów kluczowych w zawartości strony. No przykład: dla zapytania „skuteczne pozycjonowanie stron internetowych”, wyższą pozycje osiągnie strona zoptymalizowana dla takiego własnie zapytania niż strona zoptymalizowana dla frazy: „pozycjonowanie stron internetowych skutecznie”.

11. Częstotliwość występowania słowa kluczowego w treści

Słowo kluczowe powinno być najczęściej używaną frazą w tekście. Google wykorzystuje gęstość słów kluczowych do określenia tematu strony. Należy jednak pamiętać, że sztuczne przesycenie słowami kluczowymi może spowodować nałożenie filtrów.

12. Eksponowanie słów kluczowych

Słowa kluczowe powinny pojawić się w pierwszych stu słowach zawartości strony.

13. Długość treści

Zawartość większej ilości słów sugeruje, że tekst omawia dany problem znacznie dokładniej niż krótszy artykuł.

14. Jakość treści.

Google przywiązuje wagę do jakości treści. Jednocześnie obniżają ranking tych stron, które nie wnoszą nic nowego.

15. Unikalność treści

Powielanie treści nawet lekko zmodyfikowanej na pewno wpłynie negatywnie na widoczność w wyszukiwarce.

16. Gramatyka i ortografia

Poprawność językowa jest wyznacznikiem jakości treści i jak widać na poniższym obrazku- ma znaczenie:)

ortografia

Źródło: http://czasemsmieszne.cba.pl/

17. Literatura i źródła

Nawiązując do źródeł i cytując wypowiedzi (podobnie jak w przypadku prac naukowych) strona internetowa daje sygnał o dobrej jakości.

18. Układ strony

Przyjazny dla użytkownika układ sprawia, że strona ma mniejszy współczynnik odrzuceń. Wytyczne jakościowe Google mówią:

„Układ strony na najwyższej jakości stronach sprawia, że treść główna jest od razu widoczna”

19. Punktatory i numerowane listy

Przełamanie treści na stronie czyni ją bardziej przyjazną dla użytkownika.

20. Poziom czytelności

Google szacuje poziom czytelności strony internetowej. Z jednej strony podstawowy poziom trudności tekstu będzie zrozumiały dla przeciętnego użytkownika, a z drugiej wysoki poziom trudności będzie świadczył o tekście wysokiej jakości.

21. Kontakt na stronie

Google preferuje strony z „odpowiednią ilością informacji kontaktowych”, zwłaszcza jeśli pokrywają się one z danymi z WHOIS.

22. Regulamin i polityka prywatności

Dodatkowy sygnał dla Google, że witryna jest godna zaufania.

23. Aktualizowanie treści

Google faworyzuje aktualizowaną treść poprzez zamieszczenie daty przy wynikach wyszukiwania. Znaczenie ma wielkość i częstotliwość aktualizacji. Edytowanie lub dodawanie całych sekcji jest bardziej znacząca niż zmiana kilku słów. Podobnie z częstotliwością- czy odbywa się to codziennie, co tydzień czy co kilka lat.

aktualizacja treści

24. Treść uzupełniająca

Zgodnie z Google Rater Guidelines Document, zawartość dodatkowa taka jak przeliczniki walut, kalkulatory kredytowe itd. są wskaźnikiem jakości strony

25. Multimedia

Media takie jak zdjęcia, filmy czy animacje mogą działać jako sygnał jakości treści, jeśli parametry tytuł i tekst alternatywny będą zawierały słowo kluczowe.

 

Czynniki rankingowe Google na poziomie kodu strony

26. Słowo kluczowe w tytule

Tytuł jest drugim najważniejszym elementem strony internetowej (zaraz po treści), ponieważ jako pierwszy wskazuje użytkownikowi tematykę strony jeszcze przed jej przeczytaniem.

27. Miejsce słowa kluczowego w tytule

Tytuły, które zaczynają się od słów kluczowych są skuteczniejsze od tych, które maja słowo kluczowe w dalszej części.

28. Słowo kluczowe w opisie (description):

Opis jest rozszerzeniem tytułu i również deklaruje trafność strony internetowej dla danego zapytania w wyszukiwarce.

29. Słowo kluczowe w nagłówkach H1, H2, H3

Znaczniki H są to tak zwane „kolejne tytuły”, które wysyłają sygnał trafności do Google.

30. Opisy meta

Powielane meta opisy na różnych podstronach mogą obniżyć widoczność strony w wyszukiwarce.

31. Mikroformaty

Strony, które obsługują mikroformaty mają wyższą wartość niż strony, które ich nie obsługują. Dane strukturalne pozwalają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treść strony.

co-wplywa-na-pozycjonowanie

32. Ukryte indeksowanie semantyczne

Google wykorzystuje algorytmy semantyczne LSI (Latent Semantic Indexing), które pozwalają wyszukiwarkom określić znaczenie słów, które mają więcej niż jedno znaczenie.

33. Walidacja W3C

Wiele błędów w kodowaniu HTML i CSS może być oznaką słabej jakości witryny.

34. Prędkość wczytywania kodu HTML strony internetowej

Roboty wyszukiwarek szacują prędkość wczytywania się strony dość dokładnie na podstawie kodu strony i rozmiarów plików.

35. Prędkość wczytywania strony przez przeglądarkę Chrome

Google może korzystać z danych użytkowników przeglądarki Chrome, aby uzyskać lepszy wskaźnik czasu ładowania strony. Bierze on pod uwagę dodatkowe parametry nie związane z kodem HTML jak np. szybkość serwera, wykorzystanie CDN.

36. Responsywność

Oficjalne stanowisko Google mówi, że strony dostosowane do różnych rozdzielczości przeglądarek oraz zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, zajmą wyższą pozycję na wynikach wyszukiwania z urządzeń mobilnych.

37. Prace konserwacyjne i serwerowe

Zbyt długi czas przestoju w działaniu witryny może spowodować jej wyindeksowanie z przeglądarki.

38. Lokalizacja serwera

Lokalizacja geograficzna serwera może mieć wpływ na pozycję witryny lokalnie.

39. Certyfikat SSL

Google potwierdziło, że certyfikaty SSL podnosi wiarygodność witryny, a tym samym powodują podniesienie rankingu strony.

40. Google Analytics i Google Search Console

Niektórzy uważają, że mogą one poprawić indeksowanie strony. Ale nie podlega wątpliwości, że obie platformy dostarczą nam dane takie jak np. współczynnik odrzuceń, zachowania użytkowników, ruch referencyjny z backlinków, dzięki którym będziemy mogli udoskonalić stronę i poprawić jej pozycję w wyszukiwarce.

 

Czynniki rankingowe Google na poziomie linkowania wewnątrz strony

41. Architektura strony

Dobrze opracowana struktura strony pomaga użytkownikowi poruszać się po niej, a wyszukiwarce- tematycznie poukładać zawartość.

42. Funkcjonalność strony

Trudności w poruszaniu się po stronie internetowej wpływają na obniżenie rankingu w wyszukiwarce, z powodu wzrostu współczynnika odrzuceń i małym czasem spędzonym na stronie.

43. Ścieżka nawigacji (Breadcrumb- okruszki)

Jest to technika nawigacji pozwalająca na określenie gdzie się teraz znajduje użytkownik np.:

Strona główna > Kategoria produktów > Produkt

44. Liczba podstron

Duża liczba podstron może świadczyć o stronie internetowej dobrej jakości i odróżniać ją od stron tzw. partnerskich.

45. Znaczenie podstron

Ilość wewnętrznych linków do podstrony, wskazuje na jej znaczenie w stosunku do innych podstron w witrynie.

46. Poziomy podstron

Strona bliżej strony głównej ma większy autorytet, co wpływa na pozycjonowanie.

47. Nieaktualne linki

Google Rater Guidelines Document interpretuje niedziałające linki jako jeden z elementów jakości strony internetowej.

48. ​​Długość wewnętrznych adresów URL

Zbyt długie adresy mogą osłabić pozycję w wyszukiwarce.

49. Anchor tekst linków wewnętrznych

Odpowiednie zakotwiczenia linków wewnętrznych to kolejny sygnał trafności.

50. Słowa kluczowe w adresie podstron

Wiele systemów zarządzania treścią domyślnie generuje linki np. http://…./?p=123 Warto zmienić je na przyjazne linki ze słowem kluczowym np. http://…./pozycjonowanie

51. Kategoria w adresie URL

Dodanie kategorii w adresie świadczą, że strona jest tematycznie związana z kategorią. np.

zamiast „http://…./produkt” lepiej zastosować „http://……/kategoria-produktu/produkt”

52. Rel=Canonical

Jeśli do tej samej strony prowadzi więcej niż jeden link należy dla witryny zadeklarować canonical. Pozwoli to uniknąć problemów ze zduplikowanymi URLami.

53. Mapa strony

Mapa strony wspomaga indeksacji strony i sprawia, że roboty wyszukiwarek widzą jak się po niej poruszać.

54. Priorytety w mapie strony

Priorytety oznaczone w mapie strony dostarczają informacje jakościowe.

 

Spamowanie wewnątrz strony

55. Cloacking

Cloacking, czyli maskowanie, to przedstawianie robotom wyszukiwarek innej treści niż tej widocznej dla użytkowników. Aby go wykryć Google stosuje np. podwójną weryfikację adresu IP- robot najpierw odwiedza stronę bez ukrycia IP, a następnie z ukryciem i porównuje obie wersje. Stosowanie cloackingu może doprowadzić do usunięcia strony z indeksu wyszukiwarek. Więcej we wskazówkach dla webmasterów -> Maskowanie.

56. Niejawne przekierowania

Maskowanie przekierowań polegające na wysłaniu odwiedzającego pod inny adres URL niż ten w oryginalnym żądaniu w celu oszukania wyszukiwarki stanowi naruszenie wskazówek dla webmasterów i spowoduje wyindeksowanie danej strony z wyszukiwarki.

57. Automatycznie generowana treść

Umieszczanie na stronie treści generowanej przez komputer lub tłumaczonej w translatorach, bez zachowania składni i gramatyki jest oceniana przez wyszukiwarki jako próba oszustwa i manipulacji SERPami i może doprowadzić do nałożenia kary lub usunięcia strony z indeksu wyszukiwarki. Z wytycznych Google:

„Treści generowane automatycznie to zawartość utworzona przez oprogramowanie. Często składa się ona z akapitów losowego tekstu, który nie ma sensu dla użytkownika, ale może zawierać wiele wyszukiwanych słów kluczowych.”

58. Nadmierna optymalizacja

Przesycenie słowami kluczowymi, czy nadmierna ilość nagłówków może być sygnałem próby manipulacji wynikami i w konsekwencji doprowadzić do obniżenia pozycji strony w wyszukiwarce.

59. IP serwera

Jeśli adres IP serwera znajduje się na spam liście, może to wpłynąć na wszystkie strony na tym serwerze.

60. Kary Google Panda i Pingwin

Kary Google za duplikowanie treści (Panda), jak i filtry za nienaturalne linki przychodzące (Pingwin) nie są rzadkością i w konsekwencji ograniczają widoczność w wyszukiwarce.

kara google panda

61. Ukryty tekst i linki

Ukrywanie tekstu lub linków (np. biały tekst na białym tle, tekst poza ekranem, tekst pod obrazem) w celu manipulowania rankingiem wyszukiwania może być traktowane jako wprowadzające w błąd, co wpływa na pozycjonowanie.

62. Złośliwe strony

Strony zawierające treści lub oprogramowanie działające w nieoczekiwany sposób, czy powodujące pobieranie plików na komputer użytkownika i uruchamiania ich bez jego zgody na pewno spowoduje zablokowanie widoczności strony w wyszukiwarce.

 

Większość z tych czynników można sprawdzić za pomocą Analizatora SEO korzystając z naszego formularza i zoptymalizować ją pod kątem fraz kluczowych.

W następnym artykule: „Co wpływa na pozycjonowanie? cz. 2. Czynniki rankingowe Google zewnętrzne.”

Autor Artykułu:
Anna Dziwisz-Majchrzak Współzałożyciel Agencji OWLSTUDIO.pl, Specjalista od SEO, Programista
Co wpływa na pozycjonowanie? cz. 1
4.5 (90%) 8 głosów

Zobacz też